Периодично гладуване (фастинг)

2.8K
ЛИЧЕН

опит

Да, не или как?

Периодично гладуване (фастинг)- това е контролирано въздържане от храна за известен период от време.
Ограничен времеви интервал, в който не се консумира храна и такъв, в който се консумира. Съществуват протоколи за спазване на периодично гладуване – 16 към 8 (16 без храна, последвано от 8 часа с разпределени хранения), 18 към 4, 20 към 2 и други различни комбинации.
Идеята е да се освободи максимално много време, в което не се консумира храна, за да се насочи енергията към други важни процеси протичащи в тялото (оздравителни и регенериращи), а не към храносмилане.
Методът работи и за редукция на теглото. Но Дяволът е в детайлите – дори и при спазване на протокола по часовник, ако храненето след това е необмислено (джънк, преяждане, недохранване, некачествена храна) няма да има очакван резултат.

Здравни ползи и факти за Периодично гладуване (фастинг)

Периодичното градуване се бори с възпалителни процеси в тялото, може да е инструмент за намаляване на кръвното налягане, повишава имунния отговор на организма, намалява производството на инсулин, отключва процес на автофагия.

Какво се случи при мен?
Повишаване на имунитета
Ако мога да кажа кое е най-доброто, с което се сдобих откакто практикувам периодично гладуване, това е точно повишаване на имунитета. Аз просто спрях да се разболявам. И не, не си въобразявам и не пресилвам. Рязко повиших здравословното си състояние – постоянните настинки, ангини, синузит, вируси ме бяха сринали дотолкова, че бях болна и с хрема, отпаднала, с болки в гърлото буквално през всеки сезон. Сега не е така. Дори да ме навести лека настинка или неразположение при мен минават буквално за ден.
Подмладяващ ефект
Това се дължи на регенерирането на клетки и тъкани, което осигурява перодичното гладуване. Лъскава и здрава кожа, в съчетание със свалените килограми определено е равно и на добро самочувствие.
Удоволствие от храната
Получавам по-голямо удоволствие от храненето и усещам вкусовете чисти, ярки и натурални.


Как да започна?

Ако сте решили да минете по този път, ще споделя няколко стъпки, които могат да ви помогнат, базирани на моят опит.
Най-важното е да се стартира с плавно преминаване в ограничаването на храната. Първо започнете с изместване на храненето, което искате да елиминирате само с час или няколко часа.

Повече вода и течности
Но това не значи да се наливате насила. Пийте когато ви се пие. Нито повече нито по-малко. Пиенето на прекалено много вода всъщност може и да не е толкова полезно, колкото се тръби навсякъде, а просто трик на компаниите произвеждащи бутилирана вода. Помислете от тази гледна точка. Наред с хидратацията, прекомерното пиене на вода „отмива“ и доста ценни минерали. Добра идея е да се приемат електролитни напитки.
Тествайте моите рецепти за домашно приготвяне на напитки, които са подходящи за приемане дори в прозорец без хранене:
Електролитна напитка
Напитка с ябълков оцет
Шипкова вода

Пийте кафе, ако ви се пие. С 1 до 2 лъжици мляко (кокосово) максимум. Но само по едно такова на ден. Ако има други напитки – пийте ги чисти. Всичко друго като мед, захар, добавки, колкото и малко количество да е само ще ви отдалечи от целта и просто е безмислено да го правите. Също може да пиете билкови чайове, вода с лимон и джинджифил и домашни пробиотични напитки, зеленчуков и костен бульон.

Ако усещате непреодолим глад,
не можете да мислите за нищо друго освен храна, прекратете гладуването и яжте.
Ако почувствате прилошаване или замайване – също.
Неустоми „вълчи“ глад не е добър за вас, за тялото ви и за психиката ви. Важно е да запомните, че нещата трябва да са естествени – по естествен начин да не желаете приемането на храна, да усещате ситост и спокойствие. Всичко останало не е фастинг, няма ползите на периодично гладуване и може да ви навреди.
Перодично гладуване не е панацея и ако не се храните правилно, добре и достатъчно не гарантира подобряване на здравословното състояние.

Как го правя аз?

Практикувам т.нар. воинска диета (Warrior diet). Прозорецът ми за въздържане от храна е около 20-22 часа всеки ден. Прозорецът ми за хранене е около 2 часа, като понякога го удължавам и до 3. Успявам да набавя всичко необходимо с едно продължително хранене, но то продължава бавно през тези 2 или 3 часа. Бързо ядене не би било в моя полза. Искам тук да отворя една много голяма скоба – не просто хапвам леко вечер докато се заситя, а се храня съвсем сериозно и целенасочено.

Консумирам изключително премислена храна по състав, съотношение на нутриенти. Да, и много често пресмятам какво да добавя или махна, за да е храненето ми в отлични граници. Не притежавам вродена умереност. Затова прибягвам до помощни средства -калкулатори и приложения за следене калории и нутриенти.

Цялата истина

Благотворното действие от периодичното гладуване може да се усети тогава, когато тялото привикне към новия ритъм на хранене. Това може да отнеме няколко месеца. Но този процес не трябва да е мъчение за тялото. А удоволствие. Удоволствието да се чувстваш лек, с ясен и бистър ум и много енергия.

За по-лесно спазване на протокола
Не ротирайте дните. Т.е. ако сте решили да пропускате закуската не го правете два дни последвани от три дни със закуска. Изберете схема, която е най-близка до вашият личен ритъм, но я следвайте поне 2-3 седмици. За това време трябва да сте привикнали частично.

Нека бъде по вашите правила,
а не както някой друг го прави. Приспособете го към личните си предпочитания – ако никога не сте гладни сутрин и започвате да се сещате за храна чак на обед, то не се насилвайте да закусвате. Ако не можете да си представите вечерта без вечеря, то нека бъде така. Ако не можете пък без закуска – закусвайте, обядвайте, снаквайте ако желаете и експериментирайте с пропускане на вечерята.

Не очаквайте да стане бързо
Ако сте свикнали на трикратен и повече режим на хранене и сте го правили в последнити 30-40 години тялото ще се съпротивлява. Нужно е време хормоните, които отговарят за глада да превключат и да преминат на друг режим.

И на последно място, но не по важност:
Храната за деня трябва да е достатъчна.
Постарайте се да бъде така. Ползвайте калкулатори, приложения, интернет таблици или каквото може да ви е от полза, но не позволявайте да се стигне до недохранване. Периодично гладуване (фастинг) е 1-2-3 кратно хранене в определен прозорец от време, но НЕ е недохранване. Ако целите някакъв желан калориен дефицит – нека бъде така, но нека той е в резумни граници.

Защо го правя?

На първо място, защото се вписва отлично в моя ритъм на живот. Не обичам да закусвам и мога абсолютно неусетно да премина фазата от сутрин до вечерята. Всъщност това е разковничето – лесно – трябва да е удоволствие за тялото, никакъв глад и никакво мъчение.
На второ място – винаги съм се стремила към минимализъм – и в дома си, и в отношенията с хората, и в храната още повече. Пазаруването – да не купуваш повече отколкото е нужно, яденето – да не ядеш повече отколкото ти трябва… Минимализма винаги дава повече. Дава една изчистеност и опростеност, която позволява да се видят (открият) и усетят истинските “неща“.
Това е философия на живот, лайфстайл, не просто гладуване.

Отказ от отговорност

Статията притежава информативен характер и няма за цел да решават медицински проблем, както и да се използват като профилактика или хранителен режим. Авторът не носи отговорност за причинени физически или психически вреди при използване на информацията, без тя да е предварително съгласувана с квалифицирано медицинско лице.

Ако това, което правя те вълнува харесай, сподели и запази от бутоните по-долу.
Последвай ме в Instagram и Facebook за още идеи и вдъхновение.
No sugar

Вашият коментар

Затваряне
Your custom text © Copyright 2020. All rights reserved.
Затваряне
error: Внимание: Защитено съдържание!